Mennesket er fanget i en cirkel af viden-uvidenhed, også afvekslende mellem bevidst og ubevidst.
Det betænkelige er at eksperten har nået et så højt stade af ubevidst (rutiniseret) viden at ny teknologi eller et nyt paradigme kan betyde en pludselig overgang til ubevidst uvidende. Kig på Chaizes kompetencesyklus for at se mere.
For 2000 år siden udtrykte Paulus det sådan (1 Kor 13,8 - 1 Kor 13,13):
v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
© MS 2005-03
Det betænkelige er at eksperten har nået et så højt stade af ubevidst (rutiniseret) viden at ny teknologi eller et nyt paradigme kan betyde en pludselig overgang til ubevidst uvidende. Kig på Chaizes kompetencesyklus for at se mere.
For 2000 år siden udtrykte Paulus det sådan (1 Kor 13,8 - 1 Kor 13,13):
v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.
© MS 2005-03